Veelgestelde vragen over digitale vaste telefonie

Digitale vaste telefonie biedt u de mogelijkheid om gebruik te maken van het internet, om te bellen zoals u dat op dit moment gewend bent. U maakt echter niet langer gebruik van de huidige telefoonlijnen, maar van de internetverbinding. Steeds meer mensen stappen over naar digitale vaste telefonie, maar dat neemt niet weg dat er nog een aantal belangrijke vragen over bestaan. We zullen ze hier een voor een beantwoorden.

 

Dient mijn computer aan te staan?

Nee, het is niet nodig om de computer aan te laten staan wanneer u gebruik maakt van vaste digitale telefonie. Dit is een hardnekkig misverstand, dat voort lijkt te komen uit het gratis bellen via een programma als Skype. Om daar gebruik van te kunnen maken dient uw computer wel aan te staan. Dit is bij digitale vaste telefonie niet het geval. Dit betekent dat u gerust iemand kunt bellen wanneer de computer uit staat, maar u ook op ieder moment gebeld kan worden. Aangezien uw telefoon wordt aangesloten op uw modem, maar niet op uw computer, kunt u die rustig uitzetten.

 

Kan ik mijn fax aansluiten?

Nee, het is helaas niet mogelijk om uw faxapparaat te gebruiken met digitale vaste telefonie. Het digitale signaal krijgt te maken met digitale compressie, waardoor de kans bestaat dat het faxbericht niet op de juiste manier over zal komen. Als alternatief kunt u gebruik maken van online mogelijkheden om een fax te versturen. U verstuurt de fax als het ware per email en heeft ook de mogelijk om ze zo te ontvangen. Onder andere freepopfax.com en xoip.com bieden goede alternatieven voor het apparaat dat u niet langer aan kunt sluiten wanneer u digitaal gaat bellen.

 

Hoe is de gesprekskwaliteit?

De gesprekskwaliteit van digitale vaste telefonie is uitstekend. Dat komt onder andere door het feit dat de compressie niet van invloed is op de frequenties zoals wij mensen die gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het geluid vlot digitaal verzonden kan worden, maar dat het de kwaliteit van het bellen aan de andere kant niet aan zal tasten. De kwaliteit van de gesprekken met vaste digitale telefonie is wat dat betreft gelijk aan die van uw huidige vaste lijn.

 

Is mijn telefoon geschikt?

Waarschijnlijk wel. De meeste telefoons zijn uitstekend te gebruiken met vaste digitale telefonie, waardoor u waarschijnlijk geen nieuw toestel aan hoeft te schaffen. Alleen de digitale ISDN-telefoons die vanuit het verleden in omloop zijn kunnen voor problemen zorgen. Daarnaast doen ook de telefoons met het ouderwetse ‘pulse’ signaal het niet in combinatie met digitale vaste telefonie. Indien u daar over beschikt kunt u doorgaans op een knop drukken om er een ‘tone’-signaal van te maken. Vanaf dat moment kunt u de telefoon gewoon gebruiken in combinatie met digitale telefonie.

 

Kan ik mijn nummer behouden?

Ja, u kunt uw huidige nummer gewoon behouden. Wanneer u overstapt naar een ander abonnement van uw huidige provider is, dan wordt nummerbehoud automatisch geregeld. Indien u overstapt naar een andere provider kunt u er doorgaans gratis voor kiezen om uw huidige nummer te behouden. Geef het aan tijdens het overstappen, zodat de provider ervoor kan zorgen dat u optimaal kunt profiteren van de voordelen van digitale vaste telefonie.




we controleren nu alle providers
een ogenblik geduld alstublieft