Glasvezel kent minder storingen dan de kabel en ADSL

Glasvezel presteert beter dan de kabel en ADSL, wanneer het gaat om het aantal storingen. De relatief nieuwe techniek lijkt betrouwbaarder dan de alternatieven die we al langer kennen. Dat blijkt uit de Providermonitor, ervaringen van een panel van meer dan 10.000 internetgebruikers. Zij delen hun ervaringen rondom storingen op regelmatige basis met de Consumentenbond, die op basis daarvan vervolgens de mogelijkheid heeft om rapportages op te stellen. Het valt op dat vooral provider Online het af laat weten, waardoor de naam de lading niet goed lijkt te dekken.

 

Online provider met veel storingen

Online kent als provider een relatief groot aantal storingen, 19% van de gebruikers had daar tussen november 2014 en april 2015 één of meerdere keren mee te maken. Uiteraard was Online niet de enige provider met storingen, het was wel de provider waarbij de grootste groep respondenten daar in de genoemde periode last van had.

 

Bijna de helft minder storingen

Over de gehele linie zijn abonnees met een abonnement via glasvezel beter af dan zij die gebruik maken van de kabel of ADSL. Bij glasvezel was er in 8% van de gevallen sprake van een storing, bij de kabel ligt dat percentage op 14. De minste haperingen ondervonden klanten van OnsBrabantNet, Onsnet en Edutel. Het ging om slechts 5% van de klanten, een percentage dat ook de Christelijke provider Solcon wist te bereiken. Het lijkt wat dat betreft de moeite waard om gebruik te maken van een relatief kleine provider die gebruik maakt van glasvezel, aangezien dat het minste aantal storingen oplevert.

Plaats een reactie