Ziggo en UPC gefuseerd, hoe nu verder?

Ziggo en UPC hebben de handen ineen geslagen. Tenminste, het moederbedrijf van UPC heeft besloten om Ziggo in te lijven. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken gaan de beide bedrijven verder onder de naam ‘Ziggo’. Wat verandert er voor de abonnees en hoe zorgen de beide bedrijven ervoor dat ze hun diensten als grootste kabelaar van Nederland aan kunnen gaan bieden? We zetten een aantal belangrijke onderwerpen op een rij.

 

Samenvoegen van de abonnees

Ziggo en UPC hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om de abonnees zo geruisloos mogelijk bij elkaar te voegen. Zowel Ziggo als UPC hadden een flink klantenbestand, waardoor dit niet altijd even soepel  verliep. De Consumentenbond kreeg een aantal klachten en adviseert abonnees zich vooral te richten tot de klantenservice van Ziggo. De kabelaar zelf laat weten dat men er alles aan doen om alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. Abonnees van Ziggo hadden bijvoorbeeld tijdelijk een zwart beeld op hun TV, dat zij konden oplossen aan de hand van een stappenplan op de website.

 

Horizon-box van UPC

UPC klanten maken al langer gebruik van een Horizon-box, een apparaat dat het digitale signaal ontvangt en dat omzet naar TV-beelden. In het verleden waren daar al eens problemen mee, al lijken die nu grotendeels opgelost. Ziggo-klanten krijgen zo’n box alleen wanneer ze overstappen naar een nieuw abonnement. Ziggo heeft aangegeven een monteur mee te sturen voor de installatie van het kastje, zodat dit zo vlekkeloos mogelijk kan gebeuren.

 

Abonnementen blijven gelijk

De abonnementen blijven voorlopig gelijk, er verandert niets voor de klanten van de beide bedrijven. De kans is groot dat de Ziggo-klant binnenkort een aanbieding zal ontvangen om een nieuw abonnement af te sluiten. Zij kunnen dan gebruik gaan maken van de Horizon-box, iets waar de klanten van UPC ook op dit moment al de beschikking over hebben.

Zowel de klanten van Ziggo als UPC hebben onlangs al te maken gekregen met prijsverhogingen. De prijzen bij Ziggo liepen per 1 maart met 1,5 – 6,4% op, klanten van UPC moeten al vanaf oktober zo’n €1 – 2 per maand extra betalen. De bedrijven geven overigens aan dat dit losstaat van de fusie.

 

UPC verandert in Ziggo

UPC maakte al onderdeel uit van Liberty Global, het Amerikaanse moederbedrijf. Dat bedrijf heeft vorig jaar besloten om Ziggo te kopen en de positie op de Nederlandse markt daarmee te verstevigen. Het bedrijf heeft nu 90% van de markt in handen en bedient op die manier 4,4 miljoen klanten. Het moederbedrijf heeft besloten dat de beide kabelaars onder één naam door moeten gaan. Er is gekozen voor Ziggo vanwege de kracht van het merk, de naam zou sterker zijn dan die van UPC. Die laatste wordt vooral geassocieerd met de klachten vanuit het verleden, waardoor het niet vreemd is dat Liberty Global de kans aan wil grijpen om die merknaam los te laten.

Plaats een reactie